Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Iveco na Busworld 2023. Nowy elektryczny Crossway i wodorowy E-way [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
10-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
10-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
transport publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Stoisko Iveco na Busworld 2023 w Brukseli było jednym z największych. Najważniejszą premierą zorganizowaną przez koncern o włoskich korzeniach była ta związana z wodorowym miejskim autobusem E-way H, chociaż naszym zdaniem ciekawszy jest nowy, całkowicie elektryczny, podmiejski Crossway.

Wielka feta Iveco związana była z prezentacją nowego logo firmy (po wielu perturbacjach, tworzeniem marki Irisbus, producent wraca do nazewniczych korzeni), oraz ogłoszeniu współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną. Później zaprezentowano warunki kluczowej współpracy firmy z koncernem Hyundai, który będzie partnerem Iveco przy projektach wodorowych.

Wodorowy Iveco E-way H2. Owoc współpracy z Hyundaiem

Nadszedł w końcu czas na zdjęcie zasłony z autobusu, z którego koncern jest najbardziej dumny – wodorowego Iveco E-way H2. Tak naprawdę to autobus elektryczny z wodorowym extenderem (wydłużaczem zasięgu). Ogniwo wodorowe pełni tu rolę pomocniczą dla akumulatorów elektrycznych, a autobus może być ładowany w sposób tradycyjny – z ładowarki zajezdniowej, lub pantografów. Na podobne rozwiązanie zdecydował się Mercedes, którego pojazd także został pokazany w Brukseli, a którego zasadę działania opisaliśmy tutaj. 

– E-WAY H2 to 12-metrowy niskopodłogowy autobus miejski wyposażony w silnik elektryczny o mocy 310 kW i zaawansowany system ogniw paliwowych dostarczony przez HTWO, markę należącą do Hyundai Motor Group. Dzięki czterem zbiornikom umożliwiającym łącznie magazynowanie 7,8 kg H2 (dla porównania – wyłącznie wodorowy przegubowy Solaris przewozi 50 kg paliwa – dop. red.) i jednemu akumulatorowi o pojemności 69 kWh firmy FPT Industrial pojazd zapewnia zasięg 450 km w normalnych warunkach pracy – zapewnia Iveco.

O ile technologia zastosowana w pojeździ rzeczywiście jest ciekawa, to sam pojazd mocno rozczarował. Widać, że Iveco poszukiwało szybkiego rozwiązania do startowania w „wodorowych” przetargach we Włoszech i Francji, gdzie na razie wielkim wygranym jest polsko-hiszpański Solaris.

Pojazd jest zbudowany na platformie znanej jeszcze w latach 90-tych pod nazwą Renault Agora, z wielką szafą silnikową na tyle pojazdu, z dość ciasnym wnętrzem. Nadwozie i jego design dla Iveco zaprojektował i zabudował francuski Heuliez, ale to nadwozie również nie jest niczym nowym – pokazano je już w Brukseli 4 lata temu. Wewnątrz pojazdu były tylko trzy fotele bezpośrednio na niskiej podłodze (!), jednak można ich umieścić dwa razy więcej przy założeniu pracy w ruchu miejskim, jeśli zechce tego zamawiający. Ten wynik także nikogo dziś nie powala. W pokazowym egzemplarzu, na jego końcu, zamiast przedostatniego rzędu foteli zamontowano poziome poręcze, co sprawiało dziwne wrażenie.

Elektryczny Crossway LE - cichy bohater Busworld 2023

Naszym zdaniem znacznie ciekawszą premierą był pokaz nowego międzymiastowego, niskowejściowego autobusu Crossway, który będzie budowany w Wysokim Mycie, w Czechach. Wiosną tego roku Iveco pokazało już ten w pełni elektryczny pojazd na spotkaniu UITP w Barcelonie i w Paryżu przy innej okazji, ale teraz zaprezentowano go z nowym czołem i tyłem pojazdu.

Platforma Crossway’a również nie jest nowa, ale to udana konstrukcja, dobrze zabezpieczona kataforezą przed rdzą, jest bardzo podatna na modernizację, które czynią z niej jeszcze lepszy pojazd. Autobusy te są też stosunkowo niezawodne, a ich cena sprawia, że Crossway jest liderem sprzedaży w swojej klasie. Iveco zdaje sobie sprawę, podobnie jak MAN (który również pokazał niskowejściowy międzymiastowy pojazd i Solaris, który taki pojazd projektuje), że następnym krokiem w kierunku e-mobilności będzie segment autobusów interurban. W tym konkretnym, do doładowywania baterii na pętlach, zabudowano pantograf na dachu.

Crossway LE Elec jest wyposażony w centralny silnik elektryczny o mocy 310 kW, zasilany bateriami litowymi nowej generacji (NMC) marki FPT Industrial. Pakiety 5, 6 lub 7 akumulatorów rozmieszczonych na dachu i w komorze, gdzie dawniej był silnik, zapewniają odpowiednio 346, 416 lub 485 kWh dla wersji miejskiej oraz 416 i 485 kWh dla wersji podmiejskiej. Producent zapewnia, że te ostatnie rozwiązania pozwolą mu przejechać 400 km bez dodatkowego ładowania. Ładowanie będzie jednak możliwe na końcówkach tras, z uwagi na umieszczony na dachu pantograf.

Autobus spodobał się także dziennikarzom magazynu Sustainable Bus doceniającym zrównoważone i mądre rozwiązania proekologiczne i ogłosili go zwycięzcą kategorii intercity 2024. Warto przypomnieć, że od ubiegłego roku pojazd oferowany jest także w wariancie hybrydowym, może być też o metr dłuższy, przy zachowaniu dwuosiowej konfiguracji.

Wnętrze, ponownie, nie przedstawia wodotrysków, ale autobus w takiej konfiguracji, z wygodnymi fotelami, mądrze rozmieszczonymi poręczami, a w dodatku bardzo cichy, z pewnością pozwoli na komfortową podróż.

Inne niskopodłogowe elektryki Iveco

Na Busworld Iveco pokazało także autobus E-Way w wersji trzydrzwiowej, który jest elektryczną wersją wcześniej opisanego wodorowego E-Way’a H2, oraz 12-metrowy całkowicie niskopodłogowy i elektryczny Iveco Streetway. Te pojazdy budowane są w kooperacji z tureckim Otokarem, posiadają z tyłu pojazdu tradycyjną zabudowę wieżową. Pojazdy takie w tym roku zaczęły jeździć, najbliżej Polski, w czeskiej Pradze.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Embraer: Konserwatywne podejście do dekarbonizacji może być najskuteczniejsze

Mobilność

Embraer: Konserwatywne podejście do dekarbonizacji może być najskuteczniejsze

Łukasz Malinowski, Kasper Fiszer 14 października 2023

Mazowsze: Most drogowy zbudowany z pieniędzy na kolej

Przestrzeń

Mazowsze: Most drogowy zbudowany z pieniędzy na kolej

inf. pras PKP PLK 14 października 2023

Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

Komunikacja

Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

inf. prasowa UM Kraków 14 października 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Embraer: Konserwatywne podejście do dekarbonizacji może być najskuteczniejsze

Mobilność

Embraer: Konserwatywne podejście do dekarbonizacji może być najskuteczniejsze

Łukasz Malinowski, Kasper Fiszer 14 października 2023

Mazowsze: Most drogowy zbudowany z pieniędzy na kolej

Przestrzeń

Mazowsze: Most drogowy zbudowany z pieniędzy na kolej

inf. pras PKP PLK 14 października 2023

Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

Komunikacja

Postępy na budowie węzła przesiadkowego na Górce Narodowej

inf. prasowa UM Kraków 14 października 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5